Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛

Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛

Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛
مارسل پروست

طبقه بندی موضوعی

چرا گرافیتی نباید سیاسی باشد؟

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۹، ۰۷:۲۴ ب.ظ | | ۰ نظر

پیش‌نیاز: دانش کافی در زمینه گرافیتی.

فرض بر این است که شمای خواننده، می‌دانید گرافیتی چیست و حداقل چنداثر در این زمینه، چه بر روی کاغذ و چه بر روی دیوار دارید.

بعد از مسائلی که در دی‌ماه96 و آبان98 پیش‌آمد، جدای از این‌که اصلا ارزش دارند به آن‌ها بپردازیم یا خیر، دیده شد که بعضا شعارها و استنسیل‌های با مضامین سیاسی را روی دیواری پیاده می‌کنند و بعد هم یا خودشان یا دیگران، فیلم یا عکسی از آن تهیه می‌کنند و برای شبکه‌های زرد و بی‌محتوای ماهواره‌ای که تنها استعدادشان شست و شوی مغزی و گرفتن قدرت‌تحلیل از انسان است، ارسال می‌کنند و می‌شوند گزارشگرمردمی و به این شعارهایی که حتی ذره‌ای هنر درشان دیده نمی‌شود، می‌گویند گرافیتی. گرافیتی، برخاسته از جوامعی بود که به‌دنبال بیان وجود خود بودند اما نه با مقاصد سیاسی. از نظر من، گرافیتی یعنی بیان هویت؛ بیان این‌که من هم هستم؛ اما نه در قالب گرایش‌های سیاسی. می‌توان با آن عقاید خود را ابراز کرد، اما در چهارچوب داخل کشور و مسائل جامعه. آیا افرادی که با استنسیل‌های سیاسی خود، و گذاشتن نام گرافیتی بر این آثار، موجب اعمال محدودیت‌هایی بیش از پیش بر هنرمندان این عرصه می‌شوند، به عواقب این‌کار فکر کرده‌اند؟

درنهایت، به‌نظرم این بهترین توصیف برای هدف از گرافیتی زدن است:

"با آن می‌شود خود را ابراز کرد. بیان کرد که من هم هستم و هویت خود را به سرتاسر شهر یا کشور(روی قطار) اعلام کرد. بیشتر از این، درقالب جمله نمی‌گنجد و هرچه گفته شود، کم است".

Mon, February 22 -_ Esf 4, 1399

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی