Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛

Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛

Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛
مارسل پروست

طبقه بندی موضوعی

چرا از پیشرفت تکنولوژی (فناوری) متنفرم؟

شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۰۸:۰۹ ب.ظ | | ۰ نظر

فناوری، زندگی انسان را به جای خوبی رسانده و تقریبا زندگی حال حاضر خود را مدیون آن هستیم. به عنوان مثال، همین اینترنت که اگر نباشد، زندگی ما فلج خواهد شد. و دقیقا این اولین دلیلی‌ست که من از پیشرفت فناوری، بسیار متنفرم و برایم بسیار هراسناک است. اینترنت که چیز بدی نیست؛ اما به روزی فکر کنید که اینترنت اشیاء، وارد زندگی روزمره ما شود. همان‌طور که می‌دانید، هرچیزی که به شبکه متصل باشد، امکان رخنه کردن در آن (هک) وجود دارد. شاید بگویید خب هرچیزی بدی‌های خودش را دارد؛ اما من می‌گویم بیایید به بخش دیگری از ماجرا بپردازیم. هوش مصنوعی. چیزی که همین الان هم آینده جالبی را برایش پیش‌بینی نمی‌کنند و به گفته برخی کارشناسان، تا سال 2050، هوش مصنوعی بر انسان تسلط پیدا خواهد کرد. حال اگر پا را فراتر بگذارند و در جهت نیست کردن انسان‌ها بپردازند چه؟ به بخش دیگری بپردازیم. فناوری در پزشکی. پیشرفت علم به اندازه‌ی پیشرفت فناوری هراسناک است و سرنوشتشان به هم گره خورده است. امروزه دانش‌مندان توانسته‌اند عمر موش‌ها را در برخی آزمایشات، افزایش دهند. حال اگر در آینده، همین برنامه را برای انسان داشته باشند چه؟ قطعا دارند. معضلات پیش‌روی این مسئله:

  • افزایش غیرقابل مدیریت تعداد انسان‌ها.

امروزه، به گفته‌ی متخصصان، تعداد انسان‌های کره‌ی زمین بیش از حد مجاز است و متاسفانه با راه و روش انسانی هم نمی‌شود این معضل را حل کرد. منابع طبیعی مگر چقدر کشش دارند؟ شاید بگویید خب مگر همین چند وقت پیش، دانش‌مندان در سنگاپور، گوشت مصنوعی تولید نکردند؟ بله توانستند؛ اما بحث مسکن هم هست. کره‌ی زمین چقدر جا دارد؟ شاید بگویید خب کشورهای پیشرفته در حال انجام تحقیقاتی برای ایجاد محیط قابل سکونت در سیارات دیگر هستند. خود این کار هم مشکلات بسیاری را در پی دارد که بعدا به آن‌ها خواهم پرداخت. حال متصور شوید دانش‌مندان عمر انسان را افزایش دهند. خب تا کی؟ چقدر عمر کنیم؟ آیا آن زمین، دیگر به درد ما خواهد خورد؟

  • تسلط بر زندگی انسان

همان‌طور که می‌دانید، تقریبا در هر زمینه‌ای، باصطلاح عوامانه، "شاخ"های آن تصمیم گیرنده هستند. حال فرض کنید در آینده، هر انسان تا حدی بتواند زنده بماند و برای زندگی بیشتر، باید برای پول بدهد. جهان، روی پول می‌چرخد . با توجه به اطلاعاتی که از هوای نفس انسان دارم، بعید نمی‌دانم در آینده مجبور شوم برای هر ساعت زندگی، پول بپردازم.

 متخصص این موضوع نیستم؛ اما سعی کردم با دانش اندک خودم یادداشتی بسیار مختصر و مفید بنویسم.

از نظرات کارشناسان در این باره استقبال می‌کنم. شاید من اشتباه می‌کنم.

1399/11/11 _- Sat, January 30, 2021

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی