Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛

Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛

Cave - غار

خواندن دروازه حیات فکری است؛
مارسل پروست

طبقه بندی موضوعی

در یکی از یادداشت‌ها، اشاره‌ای کوتاه به این معضل داشتم؛ اما از لحاظ نوشتاری بسیار ضعیف و نامفهوم بود.

انسان، از روزی که پا به عرصه‌ی علم وفناوری گذاشت، تبدیل به موجودی غیرقابل مدیریت شده که تنها و تنها در اندیشه‌ی پیشرفت بوده و هست و خواهد بود. متاسفانه، غالب جوامع بشری باور دارند که این پیشرفت، برای آنان آینده‌ای باصطلاح خوب و خوش را به ارمغان خواهد آورد غافل از این‌که چنین نیست. بر این باورم که این پیشرفت تا جایی مناسب و قابل‌قبول بود که Android و iOS عرضه شدند و تا کمی پس از آن، جز شر مطلق نیست. با توجه به پیشرفت گسترده‌ی هوش مصنوعی و افزایش وابستگی انسان به رایانه، آینده‌ی جالبی پیش‌بینی نمی‌شود. البته انسان، خود می‌تواند اختیار زندگی خود را داشته باشد و به مقابله بپردازد؛ اما مساله این است که غالب انسان‌ها، پس از ایجاد مشکل، به‌دنبال راه چاره هستند و اصولا با پیش‌گیری آشنایی ندارند. بعید نمی‌دانم که در آینده‌ای نزدیک یا دور، این هوش مصنوعی و رایانه و به‌خصوص ربات‌ها، از انسان پیشی بگیرند و حتی وارد عرصه سیاست شوند، مانند انسان شهروند محسوب شوند و بشوند چیزی مانند آدم‌هایی که دیدنشان برایمان طبیعی‌ست. بدیهی‌ست که هرکس به مقابله با آنان به‌پا خیزد و یا گامی در جهت آگاه‌سازی در این‌باره بردارد، اتهام "تبعیض قائل شدن" و "نژادپرستی" به او زده خواهد شد. این جامعه، زمانی به خود خواهد آمد که متوجه شود که این محصولات رایانه‌ای در حال تسلط بر زندگی او هستند و آن‌جاست که جامعه به‌پا می‌خیزد؛ اما این مانند آن است که فردی در یک باتلاق اسیدی، فرو رود و سپس خود را نجات دهد. او زنده مانده اما اسید آسیب‌های جبران ناپذیری به او وارد کرده است که تنها با مرگش از بین می‌روند مگر این‌که معجزه‌ای رخ دهد. در بدترین حالت، بشریت بعد از درآمدن از این باتلاق فناوری‌های نوین، دوباره به سراغ همین فناوری‌ها خواهد رفت و حتی توان تصورش را ندارم.

اما جای امیدی وجود دارد و آن، همین کرونا است. البته اکنون تنها کورسویی از امید است. با توجه به جست و جوهایی که در وب داشتم، به این نتیجه رسیدم که کم نیستند افرادی با اندیشه من که به‌دنبال تعادل در فناوری هستند.

نمی‌توانم منظورم را دقیق برسانم اما امیدوارم قابل فهم بوده باشد. در آینده سعی می‌کنم با مطالعاتی عمیق‌تر، یادداشت‌های بهتری در این‌باره بنویسم. خود نیز درحال یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی هستم. چرا که اولین گام مبارزه، شناخت دشمن است.(نمی‌دانم از کیست)

1399/11/25 _- Sat, February 13, 2021​​​​​​​

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی